Kupujący ma prawo zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 14 dni. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet reguluje Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r.
Ile jest czasu na zwrot towaru zakupionego przez Internet?
Kupujący ma prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 14 dni kalendarzowych liczonych od momentu wejścia w posiadanie rzeczy (odbioru przesyłki) lub dnia zawarcia umowy na wykonanie usługi.
Sprzedawca ma 14 dni na oddanie pieniędzy, a Kupujący 14 dni na odesłanie towaru. Sprzedawca może wstrzymać się z dokonaniem wypłaty do momentu otrzymania rzeczy z powrotem bądź do otrzymania dowodu wysyłki.
Czy trzeba uzasadniać chęć zwrotu?
Nie trzeba podawać przyczyn rezygnacji. Możliwość zwrotu nie jest uzależniona od zgody sprzedawcy – jest to jednostronne oświadczenie woli.
Jak dokonać zwrotu towaru?
Aby odstąpić od umowy należy poinformować o tym sprzedawcę, najlepiej w formie pisemnej. Można wykorzystać formularz Sprzedawcy lub skorzystać z formularza z ustawy o prawach konsumenta. Należy zachować kopie dla celów dowodowych.
Konsument ponosi koszty przesyłki towaru do sprzedawcy.
Czy mogę zwrócić towar używany?
Towar można odpakować i sprawdzić jego przydatność na takiej samej zasadzie, jak byśmy dokonywali zakupu w sklepie stacjonarnym. Nie można zacząć używać towaru.
Sklep internetowy nie może uzależniać możliwości odstąpienia od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, które nie jest przedmiotem sprzedaży, a służy jedynie do zabezpieczenia produktu. Jest wskazane jednak, aby w miarę możliwości zwracana rzecz była zapakowana w oryginalne pudełko. Jeśli zegarek został sprzedany w pudełku Kupujący ma obowiązek odesłać wszystko, co się w pudełku znajowało.
Czy mogę zwrócić towar zanim go otrzymam?
Interpretacja przepisów zakłada, że kupujący może odstąpić od mowy jeszcze przed otrzymaniem towaru.
Czy sklep powinien zwrócić koszt przesyłki?
Sprzedawca musi zwrócić koszty dostarczenia rzeczy do Kupującego.
Kiedy sprzedawca ma prawo do obniżenia kwoty zwrotu?
Sprzedawca powinien zwrócić Kupującemu pełną kwotę, chyba że nastąpiło zmniejszenie wartości towarów wynikające z obchodzenia się z nimi w sposób inny niż konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania.
Jeżeli na wyraźne żądanie Zamawiającego wykonywanie usługi rozpoczyna się niezwłocznie, wówczas w przypadku odstąpienia od umowy Zamawiający ma obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy (taką kwotą jest zadatek).
Jakich towarów nie można zwracać?
Towarów wyprodukowanych wg specyfikacji konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowanych (np. paski szyte na wymiar, zegarki robione na indywidualne zamówienie, przedmioty z wygrawerowaniem)
Zwrot towaru zakupionego na firmę
Zwrotu na takich samych zasadach jak konsumenci mogą dokonać wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą np. zakup paska przez producenta biżuterii.